A Magyarország Ljubljanai Nagykövetsége által 2022. november 24-én szervezett Sustainable Energy Solutions – Hydrogen Technology and Electric Mobility című ljubljanai konferencia margóján a Finance szlovén gazdasági napilap interjút készített a konferencia egyik előadójával, dr. Kaderják Péterrel, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetőjével. A cikk rendkívül pozitív hangvételben számol be az akkumulátoripar területén Magyarországon elért eredményekről, kiemelve, hogy az ország a jövőben lítiumion akkumulátor gyártó nagyhatalommá válhat, aminek következtében közvetve mintegy 40 ezer új munkahely létesülhet a közeljövőben.
Dr. Kaderják Péter elmondta, hogy a szövetséget 2021 végén alapították a 2030-ig szóló kormányzati akkumulátoripar-stratégia támogatása érdekében. A szövetség célja egy modern, hatékony és fenntartható akkumulátoripari értéklánc létrehozása Magyarországon. Az elektromos autókban, illetve a nap- és szélerőműveket villamosenergia-hálózatokba bekapcsoló rendszerekben – a zöld átmenet legfontosabb területein – alkalmazott modern lítiumion-akkumulátorok gyártása rendkívül gyorsan fejlődik. A szövetség elsődleges feladata, hogy támogassa az együttműködést az iparág hozzáadott értékének növelése érdekében.
A szövetség ügyvezetője hangsúlyozta, hogy Magyarország a teljes akkumulátoripari értékláncot fejleszti. Ehhez szükség van olyan alapanyagokra is, amelyek csak néhány helyen találhatók meg a világban, és nem biztos, hogy Magyarországon, illetve Európában elég van belőlük. Ezért fontos a használt akkumulátorok újrahasznosítása, ami egyik fontos eleme a körkörös gazdaságnak is. Nagy jelentőségű továbbá az akkumulátorcellák gyártása is, melyben az ázsiai és az amerikai cégek a legerősebb szereplők, az európai cégek lemaradásban vannak.
Beszámolt arról is, hogy a világ három legnagyobb akkumulátorgyártója (Samsung SDI, SK Innovation, CATL) összesen 14 milliárd euró értékű magyarországi befektetést valósított meg, vagy tervez megvalósítani a közeljövőben. Várhatóan a három cég néhány kisebb gyártóval együtt 2030- ig az európai akkumulátor-kereslet 17-25%-át fogja biztosítani. Emiatt nagy szükség lesz a megfelelő tudásra, az akkumulátorcellákat autóipari, illetve villamosenergia-hálózati megoldásokban alkalmazó cégekre, valamint olyan vállalkozásokra, amelyek fejlesztik az ehhez szükséges rendszereket és technológiákat.
A Magyar Akkumulátor Szövetség tagjai között is vannak ilyen cégek: energetikai vállalatok, hálózatüzemeltetők, nagy autógyártók, pl. Suzuki, Porsche Hungaria, elektromos buszgyártók. Emellett a szövetségben egyre aktívabbak az újrahasznosítással foglalkozó cégek is. A szövetségnek 55 tagja van, köztük három egyetem, illetve kormányzati szervezetek, pl. a Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat (MBFSZ), amely rendelkezik a Magyarországon található lítiumra vonatkozó információkkal.
Dr. Kaderják hangsúlyozta, hogy az akkumulátoripar nagyon komplex és dinamikus terület, ahol gyors növekedés tapasztalható. A szövetség célja, hogy támogassa ezt, növelje a helyi hozzáadott értéket, valamint biztosítsa a hatályban lévő európai normák betartását.
Az újságíró kérdésére megerősítette, hogy Magyarországon három „gigagyár” megépítése várható. Két gyár máris működik: a Samsung SDI gödi gyára évi 20 gigawattóra akkumulátorkapacitást termel, a másik gyár pedig évi 20-30 gigawattórát fog termelni a következő években. A cég tervei szerint a termelés öt éven belül évi 90 gigawattórára fog növekedni. A CATL gyára Debrecenben fog felépülni, ahol a cég évi 100 gigawattóra termelését tervezi. A magyarországi össztermelés így 220 gigawattórát fog kitenni, ami jelentős munkahelyteremtéssel is jár majd.
Beszámolt arról, hogy a magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium adatai szerint az elmúlt öt év fejlesztései mintegy 17 ezer új munkahely létrejöttéhez járultak hozzá. A CATLnál, Debrecenben további kb. 9 ezer új munkahely jön majd létre, és a szövetség értékelései szerint összesen 40 ezer új munkahely létesül a közeljövőben a magyarországi e-mobilitási ágazatban, beleértve az átképzéseket is. Hangsúlyozta, ez a szám nem csak az akkumulátorgyártásra vonatkozik, hanem az összes, elektromos autókat érintő munkahelyre, beleértve az elektromos autók gyártását és árusítását.
Meggyőződése szerint Magyarországnak komoly esélye van arra, hogy fontos európai akkumulátorgyártási központtá váljon. Kiemelte, hogy az ország erős vegyiparral rendelkezik, valamint nagy múltú olaj- és gáziparral is. A magyar kormány Dél-Koreával és Kínával folytatott szoros együttműködésének köszönhetően a befektetők megismerhették a kedvező magyarországi befektetési lehetőségeket, melyek következtében a beruházók Magyarország mellett döntöttek.
Dr. Kaderják fontosnak tartja az EU döntését a belsőégésű motorral meghajtott autók üzembe helyezésének 2035-től való betiltásáról. Ez a döntés az európai piacra való belépésre ösztönözte az ázsiai cégeket. Az egyetlen kérdés az volt, hogy melyik európai országban fognak befektetni és ebben a versenyben Magyarország nyert.
A cikk teljes szövege szlovén nyelven elérhető az alábbi linken: https://oe.finance.si/9006593/%28intervju%29-Madzari-postajajo-evropska-velesila-za-litijeve-baterije-Kajdelajo-prav